Aktuellt - Aktiviteter 


Ålands Landsbygdscentrum är ett frivilligt samarbetsorgan för fjorton olika organisationer som bidrar till att utveckla och bredda näringsverksamheten på den åländska landsbygden. Genom rådgivning, utbildning, demoodling och projektverksamhet vill vi inspirera och främja lönsamt landsbygdsföretagande. Tillsammans bildar vi ett centrum för kunskapsuppbyggnad. 

Ny Nordisk Mat Åland
är en referensgrupp som driver mataktiviteter. Gruppen vill stärka Åland som gastronomisk region och vill uppmuntra till samarbete.  

AXGANPODDEN - för dig som producerar mat, köper mat, äter mat, säljer mat, intresserar dig för mat... en podd för ALLA egentligen. Axganpodden handlar om hållbarhetsarbetet i den åländska livsmedelskedjan. Vi står inför stora hållbarhetsutmaningar och sättet som vi producerar mat behöver förändras i grunden. Ålands Hållbara Livsmedelsstrategi har tagits fram för att skapa en gemensam vision för hur detta ska gå till. 


Aktuellt januari 2021 

Finlands Svenska Marthaförbund. 

Medlemsnytt

Finlands Svenska Marthaförbund och Finlands Svenska Måltidsakademi har en hel del gemensamt inte bara genom språket men också socialt, kulturellt och historiskt, Martha-förbundet och Finlands Svenska Måltidsakademi värnar speciellt om den finlandssvenska matkulturen.  Martha-förbundet har också en hel del olika projekt som lyfter upp viktiga frågor om mat och måltid på lik linje som vi i den Finlands Svenska Måltidsakademin har som vår uppgift. 

Aktuellt juli 2020

#potatis365

Potatis har redan ett tag förutspåtts att bli ett nytt matfenomen, och att finländarna ska återupptäcka potatis vid sidan av pasta och ris.

- Det är dags att potatisen reser sig ur kolhydratträsket, där den hamnade i och med lågkolhydratkosten "karppaus", och återfår den uppskattning den är värd. Därför samlar vi nu branschens aktörer och lyfter potatisen till den position där den, som en smaklig, enkel och trendig råvara, förtjänar att vara, berättar projektets dragarduo Laila Matikainen, ombudsman på Potatisbranschens samarbetsgrupp PAYR, och Suvi Anttila, marknadsförings- och kommunikationsdirektör på ProAgria.