Ny logotyp för Måltidsakademin

20.09.2025

I samband med Finlands Svenska Måltidsakademis vårmöte den 26 april lanserade akademin en ny, moderniserad logotyp, som innehåller föreningens namn samt symboler som hör till måltiden.

Logotypen visualiserar föreningens kärna: att lyfta fram finlandssvensk matkultur och måltider i alla dess former – historiskt, samtida och framåtblickande. Den centrala symbolen, ett korslagt vinglas och en gaffel, representerar både mat och dryck, vardag och fest, hem och restaurang.

– Det finlandssvenska matkulturarvet handlar om hur finlandssvenskar ser på mat, dryck och måltider – i hemmet, på restaurang och i offentliga kök, eller varför inte i skogen. Genom den förnyade logotypens symbolik vill akademin tydligare visa vad vi arbetar för, säger Mathias Kumlin, ordförande för Finlands Svenska Måltidsakademi.

Kumlin riktar samtidigt ett stort tack till Art Director Klaus Suhonen vid reklambyrån People's, som tagit fram logotypen. Nu ser Kumlin med iver framåt för att fortsätta lägga grunden för en växande förening.

– Måltidsakademin lyfter fram människorna bakom maten samt rätter och måltider som genom tiderna har format den finlandssvenska identiteten, både hemma, i offentliga kök och på restaurang. Inte minst behöver vi fler gemensamma måltider med maten som ett förenande kitt, säger Kumlin.

Läs mer om logotypen här

Måltidsakademins ordförande Mathias Kumlin visar upp föreningens nya logga som pryder både förkläden och kockrock. (Foto: Mathias Kumlin.